Piotr Piotrowski / Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 Polské výtvarné umění

Akce Tip
Piotr Piotrowski / Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 - 01
490 Kč –20 %

KNIHA PREZENTUJÍCÍ STĚŽEJNÍ MOMENTY POLSKÉHO VÝTVARNÉHO UMĚNÍ OD KONCE DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY PO 90. LÉTA 

490 Kč –20 % 392 Kč
Skladem

Zásadní dílo polského historika umění Piotra Piotrowského Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 přibližuje stěžejní momenty polského výtvarného umění od konce druhé světové války až po 90. léta.

Piotrowski výtvarnou scénu interpretuje v kontextu společenské a politické situace a odvážně polemizuje s celou řadou zavedených, až sebemytologizujících interpretací – například rozdělení umění z dob minulého režimu na oficiální a neoficiální. Nevyhýbá se ani kritice vývoje polské společnosti v 90. letech, včetně role katolické církve a hnutí Solidarita. Kniha čtenáře seznámí s různými přístupy k dědictví modernismu: od poválečné krize obrazu přes neoavantgardu 60. a 70. let až po postmodernismus konce 20. století. Piotrowski si všímá toho, jak a proč se pozice výtvarného umění v Polsku lišila od jiných zemích sovětského bloku a vysvětluje, čím se toto umění nakonec stalo lákavé pro západní kurátory.

Publikace je vybavena bohatým obrazovým doprovodem. Originální vydání vyšlo v Polsku v roce 1999 (Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999), pro český překlad bylo použito druhé vydání z roku 2011.

Publikace vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky, ©POLAND Translation Program a Polského institutu v Praze.
Publikaci vydává Galerie moderního umění v Hradci Králové v Edici střední a východní Evropy.

PIOTR PIOTROWSKI (1952–2015), polský historik umění a kurátor, hostující profesor řady světových univerzit a autor dnes již kanonických prací o umění v zemích střední a východní Evropy Avantgarda ve stínu Jalty a Umění a demokracie v postkomunistické Evropě. Proslulá je zejména jeho teorie horizontálních dějin umění, odmítající členění na centra a periferie. V roce 2009 se stal ředitelem Národního muzea ve Varšavě, kde se snažil prosadit svůj koncept kritického muzea (představený později ve stejnojmenné knize); kvůli svému progresivnímu přístupu byl však po pouhém roce donucen k rezignaci. Získal řadu ocenění, včetně Ceny Igora Zabela za rok 2010.

Text: Piotr Piotrowski
Překlad: Jan Jeništa
Předmluva: Pavlína Morganová
Editor: Tomáš Kolich
Grafická úprava a sazba: Jana Vahalíková (Studio Marvil)
Počet stran: 344 
Vazba: šitá, měkké desky
Vydaní: první (český překlad)
Rok vydání: 2022
Úprava reprodukcí: Zdeněk Franc
Tisk: H.R.G. spol. s r.o.
Formát: 170 x 230 mm (na výšku)
ISBN: 978-80-87605-64-6
Vydala Galerie moderního umění v Hradci Králové

Další tituly z EDICE GMU

Více info o EDICI GMU

Jméno značky: Galerie moderního umění v Hradci Králové
Kategorie: Publikace
Zpět do obchodu