Piotr Piotrowski / Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 Polské výtvarné umění

KNIHA PREZENTUJÍCÍ STĚŽEJNÍ MOMENTY POLSKÉHO VÝTVARNÉHO UMĚNÍ OD KONCE DRUHÉ SVĚTOVÉ VÁLKY PO 90. LÉTA 

490 Kč
Skladem

Zásadní dílo polského historika umění Piotra Piotrowského Významy modernismu. K historii polského umění po roce 1945 přibližuje stěžejní momenty polského výtvarného umění od konce druhé světové války až po 90. léta.

Piotrowski výtvarnou scénu interpretuje v kontextu společenské a politické situace a odvážně polemizuje s celou řadou zavedených, až sebemytologizujících interpretací – například rozdělení umění z dob minulého režimu na oficiální a neoficiální. Nevyhýbá se ani kritice vývoje polské společnosti v 90. letech, včetně role katolické církve a hnutí Solidarita. Kniha čtenáře seznámí s různými přístupy k dědictví modernismu: od poválečné krize obrazu přes neoavantgardu 60. a 70. let až po postmodernismus konce 20. století. Piotrowski si všímá toho, jak a proč se pozice výtvarného umění v Polsku lišila od jiných zemích sovětského bloku a vysvětluje, čím se toto umění nakonec stalo lákavé pro západní kurátory.

Publikace je vybavena bohatým obrazovým doprovodem. Originální vydání vyšlo v Polsku v roce 1999 (Piotr Piotrowski, Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999), pro český překlad bylo použito druhé vydání z roku 2011.

Publikace vyšla s finanční podporou Ministerstva kultury České republiky, Státního fondu kultury České republiky, ©POLAND Translation Program a Polského institutu v Praze.
Publikaci vydává Galerie moderního umění v Hradci Králové v Edici střední a východní Evropy.

PIOTR PIOTROWSKI (1952–2015), polský historik umění a kurátor, hostující profesor řady světových univerzit a autor dnes již kanonických prací o umění v zemích střední a východní Evropy Avantgarda ve stínu Jalty a Umění a demokracie v postkomunistické Evropě. Proslulá je zejména jeho teorie horizontálních dějin umění, odmítající členění na centra a periferie. V roce 2009 se stal ředitelem Národního muzea ve Varšavě, kde se snažil prosadit svůj koncept kritického muzea (představený později ve stejnojmenné knize); kvůli svému progresivnímu přístupu byl však po pouhém roce donucen k rezignaci. Získal řadu ocenění, včetně Ceny Igora Zabela za rok 2010.

Text: Piotr Piotrowski
Překlad: Jan Jeništa
Předmluva: Pavlína Morganová
Editor: Tomáš Kolich
Grafická úprava a sazba: Jana Vahalíková (Studio Marvil)
Počet stran: 344 
Vazba: šitá, měkké desky
Vydaní: první (český překlad)
Rok vydání: 2022
Úprava reprodukcí: Zdeněk Franc
Tisk: H.R.G. spol. s r.o.
Formát: 170 x 230 mm (na výšku)
ISBN: 978-80-87605-64-6
Vydala Galerie moderního umění v Hradci Králové

Další tituly z EDICE GMU

Více info o EDICI GMU

Jméno značky: Galerie moderního umění v Hradci Králové
Kategorie: Publikace
Zpět do obchodu